KetoDiet


Autor: Isifa.cz

KetoDiet nebo také ketodieta je program určený k redukci tělesné hmotnosti, který vychází z proteinové diety.

Základem je jídelníček sestavený z vysoce proteinových jídel a neomezeného množství zeleniny. Jídelníček je sestaven tak, aby tělu dodával maximum živin z proteinových jídel, vitamínů a vlákniny ze zeleniny, ale zároveň omezil příjem sacharidů.

Sacharidy totiž zásobují naše tělo okamžitou energií, pokud je jejich přísun omezen, začne se spalovat energie uložená v tucích, takže dochází k hubnutí. Vzhledem k vysokému přísunu bílkovin do těla nejsou spotřebovávány energetické zásoby ve svalech a hubnou tak jen tuky, ačkoli svalový úbytek se také může dostavit. Při proteinové dietě také dochází k jevu zvanému ketóza – proto ektogenní dieta či ketodieta. Díky rychlému spalování tuků a zásob sacharidů v těle se v moči vytvářejí tzv. ketolátky. Ty potlačují chuť k jídlu, a tak zabraňují pocitu hladu, který se pojí s podrážděností, špatnou náladou, úzkostí i depresemi. Ketolátky také podporují odvodňování těla, a tím přispívají k rychlejšímu úbytku váhy.

Ketodieta nemá být jen o hubnutí, má dovést ke správnému a zdravému životnímu stylu, stravovacím návykům, pravidelným jídlům několikrát denně, dodržování pitného režimu, ale také ke cvičení a pohybu, který je nezbytnou součástí diety.

Jak dlouho se drží?

Ketodieta stejně jako proteinová dieta, stojí na třech fázích. Na fázi hubnoucí, udržovací a návratu k běžnému stravování. Samotné tři fáze trvají něco kolem tří měsíců, ideální je ale upravit svůj jídelníček a stravovací návyky jednou provždy.

První fáze je hubnoucí, spočívá v nahrazení veškerých denních jídel proteinovými jídly a trvá většinou 4 týdny.

Druhá fáze kombinuje běžnou stravu s proteinovými jídly, měla by trvat 1,5 násobek první fáze.

Třetí fáze je návratem k běžnému stravování, proteinová jídla jsou nahrazena normálními – ovšem pořád s vyšším podílem bílkovin a málo sacharidy. Tato fáze má zabránit jojo efektu, pokud se dostaví, je třeba vrátit se ke druhé fázi.

Pro koho je a není vhodná?

Dieta je primárně určena pro osoby s velkou nadváhou, kterým obezita již způsobuje zdravotní obtíže. Je ale vhodná také pro ty, kteří chtějí správně přizpůsobit jídelníček a životní styl svému tělu. Chce to ale hodně trpělivosti a výdrž.

Dieta není vhodná pro chronicky nemocné s onemocněním ledvin či jater, kvůli velké námaze organismu při trávení bílkovin je pro ně nebezpečná. Nedostatek sacharidů může ohrozit na zdraví i životě také osoby s cukrovkou. Riziková je, i pokud jste prodělali infarkt myokardu, nebo trpíte na zvýšený cholesterol.

Povolené potraviny

Povolené potraviny záleží na jednotlivých fázích. Obecně to ale je libové maso, ryby, vejce, mléčné výrobky, zelenina, ovoce.

Zakázané potraviny

Zakázány jsou veškeré přílohy, uzeniny, výrobky obsahující tuky a sacharidy, sladké, ochucené a slazené vody, alkohol.

Klady

Dieta je skutečně velmi nedrastickým postupem, jak shodit a dosáhnout své ideální váhy. Tělo při ní netrpí hlady, ve většině případů je dieta díky ketóze velmi dobře snášená, nedostavují se nežádoucí psychické stavy jako u řady jiných diet.

Zápory

Největším negativem diety jsou požadavky na čas, přesnost a trpělivost. Ve finále člověk s dietou stráví až tři měsíce, a nesmí ji porušit, jinak se musí vrátit na začátek.

Dieta je také – jak je uvedeno výše – nebezpečná pro osoby s chronickým onemocněním ledvin či jater. Nevhodná je i pro diabetiky. Riziko představuje rovněž po infarktu myokardu nebo pro lidi se zvýšeným cholesterolem.

Dělená strava Rýžová dieta