Jedno selhání neznamená konec diety

Asi to známe všichni. Ráno začíná skvěle, dopřejeme si zdravou snídani, jsme motivovaní a snažíme se být výkonní. Ale v průběhu dne stačí jediná stresová situace a už nás honí mlsná na uklidňovací koblihu nebo dort.

Poznáváte se? Pak si přečtěte šest tipů, jak zatočit s nezdravými chutěmi jednou provždy.

1. Každý hřeší

Můžete být sebevíce odhodlaní, ale nemůžete očekávat, že budete perfektně dodržovat dietu po celé dny, týdny či měsíce. Každý zažíváme chvíle, kdy si dopřejeme něco, co bychom neměli. Klíčem k úspěchu je zjistit, jaké situace vás přivádějí do potíží a začít s nimi bojovat. Chyby děláme všichni. Důležité však je se sebrat a nevzdávat svou cestu kvůli jednomu uklouznutí. Řešení je jednodušší, než by se mohlo zdát. Pokud ojediněle sníte něco nezdravého nebo překročíte svůj denní kalorický limit, není třeba se hroutit. Zamyslete se však, co způsobuje tyto chutě a snažte se tomu v budoucnu předejít. A nezapomínejte, že v tomhle nejste sami.

Galerie: 15 nejhorších „pamlsků“ na hubnutí

2. Uvědomění si problému

Ve většině případů se na touze po nezdravých svačinkách podílí hlavně stres. Když lidé jedí, aby zahnali stres, myslí si, že jim malá odměna pomůže. Pravdou je, že po chvilce uspokojení přichází fáze výčitek, která opět způsobuje stres. Tím se člověk snadno dostane do začarovaného kruhu přejídání se. Únava, osamělost, frustrace, nuda – existuje celá řada emocí, které ve vás vyvolávají tyto chutě. Někdy se dokonce stačí rozhlédnout kolem sebe, zda ve vašem životě nejsou lidé, kteří jsou problémem – jako ti, kteří vás vždy vyzývají k tomu, abyste si „výjimečně“ dopřáli něco nezdravého.

TIP: Emoční přejídání – zajídáme nepříjemné, příjemné, únavu i nudu

3. Strategický plán

Pokud se emoční přejídání týká i vás, je třeba zapátrat, kde je ten spouštěč. Někdo tvrdí, že se přejídá, aby potlačil své emoce a necítil se smutně či osaměle. Ale mnozí lidé také říkají, že jídlem zahánějí strach z daných pocitů, v rámci jakési „prevence“. U obou skupin je ovšem důležité se naučit ovládat a řešit emoční výkyvy jinak než právě jídlem. Zkuste se ve chvílích úzkostí zastavit, zavolat někomu blízkému, pustit si relaxační hudbu nebo si své pocity sepsat.

4. Sebeúcta

V případě, kdy si dopřejete nějakou tu neřest, neměli byste hned o sobě přemýšlet jako o nejhorší osobě na světě. Místo negativních myšlenek o tom, jak jste slabí a nikdy nedosáhnete svých cílů, zaměřte se na vybudování zdravého sebevědomí a přijetí sama sebe. Čím více se budete vnitřně přesvědčovat o své neschopnosti, tím větší je pravděpodobnost, že tomu uvěříte a svůj boj vzdáte. Zkuste se ve slabší chvíli zamyslet, co byste poradili svému kamarádovi ve stejné situaci. Určitě byste mu nezačali hned nadávat, ale snažili se ho uklidnit, že kvůli jedné koblize se svět nezboří. Chovejte se k sobě stejně tak jako ke svým blízkým.

5. Na chvíli se zastavte

Odkládání věcí není v běžném životě úplně žádoucí vlastnost, v tomto případě je to ale dokonce prospěšné. V momentě zkratu se zkuste ovládnout a počkat alespoň deset minut, než se afektovaně vrhnete na ledničku. Dejte si pauzu. Najděte si manuální činnost, která vás zabaví na pár minut.

Galerie: Stopněte stres: 7 aktivit, které vás zabaví

Možná si to neuvědomujete, ale jakmile opadne prvotní nával vzteku, nebudete už mít tak silné chutě a dokážete odolat.

6. Připomeňte si své dosavadní úspěchy

Občas po menším selhání je dobré si dopřát malý „restart“. Zapřemýšlejte o tom, co vás motivovalo k tomu, abyste se sebou začali něco dělat. Nebo o tom, jak daleko jste už ušli a čeho všeho jste dosáhli. Nebuďte k sobě příliš kritičtí a nezapomínejte, že každý má jiné cíle a nemůžete srovnávat sebe s ostatními. Buďte sami sobě motivací a až dojdete do fáze, kdy pro vás budou nezdravé pamlsky pouze občasným zpestřením, nikoli řešením problémů, máte vyhráno.