Jak si připravit chutné „krabičky“ na celý den

Autor: SXC

Populární „jídlo do krabiček“, to je něco jiného než houska se salámem. Mělo by vám zajistit plnohodnotnou stravu. A nemusíte si je nutně objednávat u profesionálů. Staňte se jimi sami!

Mohlo by se na první pohled zdát, že příprava krabičky s jídlem, která ráno, než odejdeme do práce, určitě zabere nějaký čas, je v dnešní uspěchané době přežitkem. Cožpak nemáme kdekoliv po ruce fast foodové restaurace a v regálech supermarketů a benzinek k dispozici nejrůznější bagety, jimiž se určitě nasytíme? Vlastně ani maminky by nemusely vymýšlet pro děti školní svačiny, vždy i ve školách jsou automaty, z nichž se děti mohou obsloužit samy, pokud jde o jídlo i pití.


Autor: SXC

Na začátku školního roku se hodí připomenout, že jako rodiče bychom si měli uvědomit, že kvalita svačin, jejich častost, chuť a rychlost, s jakou dítě svačí, a vhodný pitný režim mohou do určité míry ovlivnit i výkon dítěte ve škole, jeho soustředění a tzv. vštípivost paměti. Rodiče mají zodpovědnost vůči dětem, pro něž je možná „sváča“ z automatu hitem. 

Sdlábnout dlabánek

Jak sebe i naše děti odradit od pohotové nabídky rychle sytících snacků a přeslazených obarvených nápojů? Jedině tím, že sami zaregistrujeme, že takové stravování a pitný režim vede k nabírání váhy a k tomu, že se po jídle necítíme plni snědené energie, ale spíše jsme letargičtí v důsledku insulinového šoku z vysoké glykemické nálože svačiny.

Vhodnějších variant svačiny je celá řada, jako poradci pro výživu se mi ze všeho nejvíc zamlouvá dlabánek – tj. oboustranně vydlabaný celozrnný rohlík nebo dalamánek, naplněný směsí zeleniny (papriky, rajčata, strouhaná mrkev) a sýra cottage. Rohlík je šťavnatý, díky své náplni, plný minerálních látek a kvalitních mléčných bílkovin. Ke dlabánku se hodí láhev nesycené stolní vody nebo minerálky s vyváženým poměrem minerálů, popř. doma připravený zelený čaj, ochucený čerstvou citrónovou šťávou. Pár kousků omytého ovoce (jablko apod.) popř. zeleniny (oloupaná mrkev, omytá naporcovaná paprika aj.) v umělohmotné dóze…

Do práce s krabičkou

Podobné řešení se však hodí i pro dospělé, kteří chápou úskalí fast foodů a většiny restaurací, které pro nás nic zdravého a dietního nenavařily, jak ukázal nedávný test MF Dnes (V českých hospodách doporučí jako dietu krkovici nebo žebra).

Proč si neudělat sami vhodná, jednoduchá a hlavně chutná jídla do krabiček, která si můžeme ohřát či sníst studená v práci nebo na služební cestě? Když se objevily první nabídky tzv. krabičkových diet, považoval jsem to za výborný nápad, jak mít celodenní stravování pod kontrolou a dokonce nastoupit s tímto nástrojem realistickou cestu ke zhubnutí.

Protože jsem bývalý kulturista a kus života jsem prožil v posilovnách a fitcentrech, kam jsme si odjakživa nosili dietní „krabičky“ a koktejly na svaly, byla mi myšlenka krabiček velmi blízká. Kdo však zná obsah těchto krabiček, kterými se živí i současní skalní vyznavači fitness a kulturistiky, hned namítne, že nejsou příliš nápadité a pestré. Nejčastěji v nich najdete jen suchou rýži s kostičkami ananasu a k tomu nějaké prsní drůbeží maso, aby jídlo neobsahovalo prakticky žádný tuk.

Jde to i jinak – chutně a pestře. Tady je pár jednoduchých tipů, co si můžeme sami vložit do krabiček k dietní přesnídávce, obědu, odpolední svačině a případně k večeři:

Přesnídávka

  • 1 šálek (150 ml) nízkotučného sýra Cottage + 1 šálek na kostičky nakrájeného ananasu (smíchat)
  • 150 g bílého nízkotučného jogurtu s nakrájeným ananasem nebo banánem (1/2 šálku ovoce) – smíchat
  • 1 šálek nízkotučného sýra Cottage, ½ avokáda na kostičky (smíchat), 6 celozrnných plátků Knäckebrotu
  • 2 plátky krůtí šunky, 50 g kostiček nízkotučného (20 % t.v s.) sýra, ¼ avokáda, 100 g nízkotučného tvarohu (šunku srolujeme a naplníme náplní z dalších surovin)

Oběd

  • 2 plátky (100 g) zadní hovězí pečeně (rostbífu) + 2 plátky celozrnného chleba, 1 šálek vařené brokolice či květáku
  • 1 plechovka tuňáka ve vlastní šťávě (200 g) + 1 lžíce plnotučného jogurtu (smíchat) + 2 krajíce celozrnného chleba
  • 1 plechovka tuňáka ve vlastní šťávě (200 g) + 1 lžíce plnotučného jogurtu (smíchat) + 1 velká kapsa chleba Pita
  • ½ plechovky tuňáka (100 g), ½ šálku nízkotučného sýru Cottage, 1 šálek zelného salátu + 2 lžíce dresinku z olivového oleje a octa (smíchat)

Svačina

  • 1 šálek nízkotučného sýru Cottage s ½ šálku cukety (okurky) nakrájené na kostičky (smíchat)
  • 50 g hovězího sušeného masa (Jerky)
  • 30 g nízkotučného sýra (čedar, eidam), 2 plátky libové krůtí šunky, 30 g směsi ořechů
  • 100 g uvařených krevet + 1 lžíce plnotučného jogurtu (smíchat)

Večeře

  • 200 g hovězího steaku ze spodní části svíčkové, 1 šálek vařené brokolice, 2 šálky zelného salátu + 2 lžíce dresinku z olivového oleje a octa (smíchat)
  • 250 g pečené ryby např. tilapie, 5 výhonků chřestu nakrájených na špalíčky, 2 šálky zeleného salátu + 2 lžíce dresinku z olivového oleje a octa (smíchat)
  • 200 g kuřecích prsou, 1 šálek nakrájené cukety, 2 šálky zelného salátu + 2 lžíce dresinku z olivového oleje a octa (smíchat)
  • 250 g upečeného lososa, ½ šálku míchané zamražené zeleniny, 2 šálky zelného salátu + 2 lžíce dresinku z olivového oleje a octa (smíchat)

Kupované krabičky, nebo „handmade“?


Autor: SXC

Jaké výhody mají kupované krabičky a jaké ty vlastnoručně připravené? Kdo si myslí, že se nepřinutí naplánovat si den předem, co si koupit následující den do krabiček a ráno nezvládne jejich přípravu, protože někdy může být docela pracná (aby obsah krabičky dobře vypadal i chutnal), klidně si je může objednat od renomované firmy. Mohou mu je dovážet denně nebo týdně. Sice to přijde dráž (obsah, doprava, obaly), ale zato je to bez starostí.

A na co bychom měli dbát a dávat pozor, když si krabičky připravujeme sami? Jde vlastně o hotová jídla, která se mohou při špatném skladování zkazit. Suroviny bychom měli nakupovat zásadně čerstvé a jídlo do krabiček připravovat raději brzy ráno než večer. Proto bychom si měli koupit chladicí tašku, chodíme-li do práce pěšky, anebo autochladničku. I na pracovišti je třeba krabičky uchovávat chlazené.

Speciální kurz – jídla do krabiček

Kdo chce objevit další, mnohem pestřejší, nutričně bohatší a nápaditější varianty krabičkových jídel a naučit se je pod vedením kuchaře-výživového poradce připravovat podle odzkoušených receptů, může se přihlásit na kurz vaření, věnovaný právě přípravě jídel do krabiček.
Kurz pořádá 11. září v Praze Aliance výživových poradců ČR a Nutris a přihlásit se na něj můžete zde: http://www.nutris.net/prihlaste-se-na-zarijovy-kurz-zdraveho-a-rychleho-vareni/
Na programu jsou: kuskusový salát, hovězí fitburger, celozrnné francouzské crepes plněné špenátem, lívance s vanilkou a jednoduché sushi do krabiček.
Účastníci se dozvědí užitečné informace o skladbě jídla, velikosti porcí ap. A hlavně – vše si vyzkoušejí a mohou si nechat poradit od zkušeného kuchaře i od ostatních účastníků kurzu.