70 % Čechů někdy zkusilo dietu. A plavky za to nemohly

Proč Češi nejčastěji hubnou, objasní nový průzkum, a kde při tom nejčastěji chybují, řekne nutriční specialista Pavel Suchánek.

Hubnutí je pro mnoho lidí stále téma číslo jedna. Pro některé bohužel opakovaně. Hlavním motivem hubnutí jsou nejčastěji zdravotní důvody, snaha o zvýšení sebevědomí je až na druhém místě.

Do diety se pustily skoro tři čtvrtiny lidí

Průzkum, který proběhl v červnu letošního roku, provedla společnost Amway na tisícovce respondentů (491 mužů a 509 žen). Studie ukázala, že 70 % Čechů má vlastní zkušenosti s dietami a cílenou redukcí hmotnosti, 16 % Čechů diety nikdy nezkusilo, ale uvažuje o tom, že je zkusí, a 14 % dotázaných diety nikdy nezkusilo a ani i o nich neuvažuje.

Průzkum se však nezabýval jen dietami samotnými, ale i naší fyzickou aktivitou, která by měla jít s hubnutím ruku v ruce. Ukázalo se, že Češi cvičením a sportováním tráví průměrně tři hodiny a třináct minut týdně. Tímto časem nijak nevybočujeme s celoevropského průměru. Jen pro srovnání. Nejvíce sportují Poláci (3:40 týdně), nejméně naopak Italové (2:54 týdně). Přestože Češi tráví fyzickými aktivitami více než tři hodiny týdně, na sociálních sítích se tím příliš nechlubí. Své sportovní výkony touto cestou sdílí pouze 15 % dotázaných Čechů.

Když dieta, tak z internetu

Výsledky ukázaly, že se 63 % respondentů rozhodlo pro dietu kvůli svému zdraví a 43 % dotázaných vedlo k úpravě jídelníčku jejich nízké sebevědomí, které si chtěli touto cestou zvýšit. Mezi další motivy pro hubnoucí kúru patří i snaha vypadat dobře na významných rodinných a společenských akcích. Inspiraci takoví lidé hledají hlavně na internetu (66 %). Že by se o vhodnosti té které diety pobavili s kamarády, nebo své špíčky konzultovali s profesionály, to uvedli respondenti až jako možnost číslo dvě. 

Pakliže už se ale lidé pro dietu rozhodnou, většinou upřednostňují individuální programy s profesionálním přístupem a kontrolou výživových specialistů. Průzkum rovněž ukázal, že roste zájem o genetické testy, na jejichž základě lze doporučit vhodnou dietu. Testy například mohou odhalit, zda je metabolismus konkrétní osoby schopen lépe přijímat tuky, či sacharidy.

Čtěte k tématu: 5 diet pohledem lékaře

Co při hubnutí děláme špatně, prozradil nutriční poradce Pavel Suchánek.

RNDr. Pavel Suchánek

Institut klinické a experimentální medicíny Praha (IKEM) – výzkumný pracovník se zaměřením na vliv výživy a pohybové aktivity na hladinu cholesterolu v krvi a dalších rizikových faktorů onemocnění srdce a cév.

Jaké nejčastější chyby během hubnutí děláme?

Jsme nedůslední, netrpěliví a nepřiznáváme si všechno jídlo, sladkosti, zákusky, které za den sníme. Naopak nadhodnocujeme intenzitu fyzické aktivity a nadsazujeme množství spálené energie.

Lze doporučit nějaký postup, který usnadní redukci hmotnosti?

Dobré je pravidelné zapisování si jídelníčku. Vhodná je i spolupráce s odborníkem, který podle našich zkušeností může mít zásadní přínos v tom, že vypíchne chyby, o kterých třeba ani nevíme, nebo je nevnímáme jako zásadní.

Kdy by se člověk do hubnutí určitě neměl pouštět?

Pokud není zcela zdráv, například pokud má chřipku, nebo pokud není zdráv z pohledu lékaře. Začínat s redukcí hmotnosti by ženy neměly ani v těhotenství a v období kojení.

Zdroj: TZ Amway