4 kroky, jak vybrat správné fitness a trenéra

Autor: Photl.com

Chcete cvičit a nezničit si přitom zdraví? V dobrém fitcentru a s dobrým trenérem se vyhnete častým chybám.

Začít pravidelně cvičit, vytvořit si na pohyb návyk a vytrvat. Nemusí se to zdát jako složitý úkol, ale jednoduché to rozhodně není. Jedním z faktorů, který vás u sportu může udržet, je bezpochyby výběr pohybu, který vás bude bavit. Ovšem v případě, že necvičíte „na vlastní pěst“, také výběr fitness centra a trenéra nebo lektora. Na co se při tomhle výběru zaměřit? Navíc, když chcete v duchu našeho seriálu CVIČIT A NEZNIČIT SI ZDRAVÍ.

1. Ujasněte si, co očekáváte

V první řadě si udělejte pořádek v tom, jaký servis vůbec očekáváte. Chcete, aby za vámi váš trenér chodil až domů? Motivuje vás mít kolem sebe další cvičící? Chcete chodit jenom do posilovny, nebo vám sedí spíš skupinové lekce? Chcete mít na jednom místě k dispozici také saunu, maséra nebo solárium? Vyhovuje vám menší prostor s individuálním přístupem, nebo se raději „ztratíte v davu“? Může se to zdát jako banalita, ale ujasnit si základy je rozhodně důležité.

A to se týká i vašich očekávání. „Než začnete cvičit, ujasněte si, co od tréninku očekáváte – zda vám stačí vyčistit si hlavu od pracovních starostí, nebo potřebujete zhubnout, posílit, zformovat určitou část těla, nebo pomoci bolavým zádům a zlepšit držení těla. Motivace se samozřejmě může časem měnit, ale na začátku je dobré vytyčit si cíl,“ doporučuje trenér a člen představenstva profesní organizace Česká komora fitness Karel Jarušek

Máte jasnou představu? Je načase najít fitness centrum a trenéra…

2. Hledáme fitness

Pokud jste se rozhodli pouze pro samostatné cvičení – tedy ne pod vedením osobního trenéra, bude pro vás hledání o něco jednodušší. „Máte-li problémy s tím, ke cvičení se vůbec dokopat, dívejte se primárně po fitness centru v okolí domova nebo práce. Skvělá může být motivace v podobě kamarádů, se kterými budete chodit cvičit společně a kteří vás dokážou vyhecovat, pokud se vám do cvičení zrovna nebude chtít,“ radí osobní trenérka a lektorka skupinových lekcí z fitness centra Fittop Jana Konečná.

Nicméně ani sebemenší vzdálenost od práce nebo domova nevyváží to, zda se vám ve vašem fitku bude opravdu líbit. Než se někde upíšete na půl roku nebo si pořídíte za nemalý peníz permici, ověřte si, jak je ve fitness centru čisto, jaký je stav strojů a pomůcek, jaký je přístup personálu a co vše dané fitko nabízí. Chystáte-li se využívat skupinové lekce, nebojte se ptát na certifikaci lektorů.

3. Hledáme trenéra

Chcete-li svoje sportovní vyžití svěřit do rukou profesionála a spolehnout se na rady lektora, může být vaše hledání o něco složitější. „Najít opravdu dobrého osobního trenéra může být tvrdý oříšek. Jedna z věcí, které vám hned zpočátku napoví, je to, zda se po vás chce, abyste se upsali třeba na půl roku dopředu. Důležité totiž je, aby se trenér s klientem zvládli nejprve trochu poznat, zjistit, zda si lidsky sedí. Teprve potom se mohou domlouvat na dlouhodobé spolupráci,“ myslí si Jana Konečná.

A doplňuje další indicie, které vám s výběrem mohou pomoci: „Kromě toho, že ´si sednete´, je samozřejmě nesmírně důležité, ne-li nejdůležitější, jaké má trenér vzdělání, jak dlouho se svému oboru věnuje. Nebojte se poptat se na něj přímo ve fitku, prověřte si jakou má certifikaci.“

Zajímat by vás ale mělo i to, zda se váš trenér ve svém oboru dále vzdělává, zajímá se o novinky a nenechá vás tak po čase stagnovat. Trenér by měl stále přicházet s něčím novým. „Kvalita trenéra začíná u jeho vzdělávání. To sice nenahradí schopnost empatie, ale je velká pravděpodobnost, že váš trénink bude obsahovat vše, co má,“ shrnuje Karel Jarušek. Podle zákona by trenér měl být člověk, který prošel řádným certifikovaným školením o rozsahu minimálně 150 hodin (někdy také známým pod pojmem rekvalifikační kurz), nebo kdo konkrétní oblast vystudoval na střední či vysoké škole, případně udělal zkoušku z tzv. profesní kvalifikace, která je platná od letošního roku.

4. Co od trenéra očekávat?

V první řadě by vám měl trenér udělat řádnou „diagnostiku“. Ta zahrnuje nejen prověření zdravotního stavu, ale i zjištění vašich cílů a toho, co vás baví a nebaví.

Ujasnit byste si měli i to, jaká motivace na vás platí – má trenér volit raději cukr, nebo bič? Právě tyto věci často vyplynou na povrch až během několika prvních lekcí, i proto je dobré si spolupráci nejprve vyzkoušet.

„Očekávat byste rozhodně měli také profesionální přístup, to, že vy a váš trénink budete vždy na prvním místě. Trenér by vám měl umět sestavit program na míru, tak aby vás bavil, ale taky nutil překonávat sám sebe a své hranice. Trénink je hra, má přinášet něco nového – trenér by ho měl obměňovat tak, abyste nestagnovali a měli stále novou motivaci, proč přijít zase příště,“ uzavírá Jana Konečná.