10 nejzdravějších národních kuchyní světa

Autor: Isifa.cz

Ohlížíte se po něčem dobrém. Možná se stavíte v indické restauraci nebo na skok u Číňanů. Dnes najdete jakoukoli kuchyni, na jakou si jen vzpomenete. Které jsou ty zdravé a čemu se raději vyhnout?

„Všechna jídla jsme u nás poevropštili, v Americe poamerikanizovali. Mají jen pramálo společného s jejich původními originálními předchůdci,“ tvrdí Daphne Millerová, autorka publikace Efekt džungle. Nejzdravější diety světa – Jak to, že fungují, a jak je udělat užitečné i pro nás (The Jungle Effect: The Healthiest Diets from Around the World – Why They Work and How to Make Them Work for You).

Užívejte si globální kuchyně v její nejčistší formě. Pak bude vaše jídlo lehké, výživné a neuvěřitelně chutné. Které jsou ty nejzdravější kuchyně světa?

1. Řecká kuchyně

Je spousta důvodů, proč lékaři milují tzv. středomořskou dietu: Tradiční řecká kuchyně je založená na tmavé listové zelenině, čerstvém ovoci, fazolových luscích s vysokým obsahem vlákniny, čočce, obilí, olivovém oleji a rybách – to vše posiluje imunitu a zabraňuje rakovinnému bujení, snižuje riziko srdečních onemocnění, cukrovky a dalších nemocí souvisejících se stravou.

Podle výzkumu Harvard University je tradiční dieta středomořského stylu spojena s 25% snížením rizika úmrtí na srdeční onemocnění a rakovinu. Navíc lidé ubývají na váze a cítí se spokojenější než na tradiční dietě, která redukuje tuky daleko více. Řecká kuchyně je totiž bohatá na ty „zdravé“ tuky.

„Dalším bonusem řecké kuchyně je také způsob, jak je konzumována,“ říká Johanna Millerová, profesorka rodinné medicíny na Kalifornské univerzitě v San Francisku. „Řekové si velmi často mezi sebou dělí malé talíře s jídlem. Jedná se o nejrůznější druhy rozmanitě upravené zeleniny, olivy, sýry, cizrnovou pastu apod., které jsou buď servírovány jako předkrm před hlavním chodem nebo k nápojům.“

Pokud chcete vyzkoušet něco z řecké kuchyně, objednejte si grilovanou rybu a špenát nebo jinou zelenou zeleninu s olivovým olejem a česnekem. Tento pokrm vám nabídne nejen kombinaci olivového oleje a zelené listové zeleniny, která má protizánětlivé účinky, ale zároveň i česnek, který působí pozitivně na snížení krevního tlaku.

  • Nebezpečná zóna: Pokud se rozhodnete připravit si řecké jídlo sami, vyvarujte se kombinaci másla a klasického špenátového koláče (spanakopita), která může být stejně kalorická jako slaninový cheeseburger.

2. Kalifornská kuchyně

„Abyste ochutnali klasickou kalifornskou kuchyni, nemusíte nutně žít na západním pobřeží. Kalifornská kuchyně je založena na konzumaci sezonních místních produktů, které jsou velmi jednoduše připraveny, což je styl, který můžete vzít za svůj, ať žijete kdekoli,“ říká potravinový guru Phil Lempert. „Čerstvé ovoce a zelenina jsou důležité pro boj našeho těla s chorobami, mají málo kalorií a jsou bohaté na živiny,“ tvrdí Frances Largeman-Rothová z časopisu Health Magazine. „Lokálně vypěstované potraviny mají lepší chuť a více živin, zatímco potraviny posílané po sklizni přes celou zemi mohou přijít nejen o vitamín C a kyselinu listovou, ale především o chuť.“

A co byste měli rozhodně okusit z této kuchyně z místních zdrojů? Šéfkuchařka Annie Somerville v Greens restauraci v San Francisku rozhodně doporučuje orrecchiette (malé italské těstoviny ve tvaru ucha) s houbami, brokolicí, petrželkou, feferonkami, olivovým olejem a parmezánem, nebo grilované zeleninové špízy s kuskusem.

  • Nebezpečná zóna: Dochucovat jakákoli lokální zeleninová jídla vysokotučnými sýry.

3. Vietnamská kuchyně

Čerstvé bylinky, hodně zeleniny a mořských plodů a kuchyňské techniky, které hojně používají vodu nebo vývar místo olejů – to jsou některé z výjimečných kvalit vietnamské kuchyně. „Jídla připravená tradičním způsobem nejsou založená na smažení nebo těžkých kokosových omáčkách k ochucení, ale spíše na bylinách, což z nich činí méně kalorická,“ vysvětluje Largeman-Rothová.

K tradičním vietnamským příchutím patří koriandr, máta, thajská bazalka, badyán a červená paprika, což jsou všechno bylinky dlouhodobě používané jako alternativní prostředky pro léčbu různých druhů onemocnění. Speciálně u koriandru a anýzu bylo skutečně prokázáno, že pomáhají podporovat trávení a bojují proti zánětlivým onemocněním.

Jedním z nejzdravějších a nejchutnějších jídel vietnamské kuchyně je pho (vyslovované „fuh“), aromatická kořeněná nudlová polévka na bázi vývaru, plná antioxidantů.

  • Nebezpečná zóna: Pokud sledujete svoji váhu, vyhněte se mastným žebírkům, jež najdete v nabídce většiny vietnamských restaurací.

4. Japonská kuchyně

Když Johanna Millerová při psaní své knihy cestovala po celém světě a sbírala materiály o zdravých kuchyních, zjistila, že tradiční japonská kuchyně – zejména její verze z ostrova Okinawa, kde se lidé často dožívají více než sta let, je přímo superzdravá. „Nejen, že jsou Okinawané obdařeni stravou bohatou na ovoce a zeleninu, které zpomalují rakovinné bujení, ale také tuto stravu připravují tím nejzdravějším možným způsobem – buď vařením v páře nebo bleskurychlým osmažením,“ vysvětluje autorka.

Kromě superzdravé přípravy jídla se Japonci cvičí také v technice Hara Hachi Bu, což znamená „jezte, pouze dokud nejste plní na osm částí (neboli na 80 %)“. Tato jednoduchá dietní pravidla mohou být důvodem, proč Japonci mají mnohem menší výskyt rakoviny prsu nebo rakoviny tlustého střeva než Američané.

Japonskými triky na zdravé stravování jsou zejména na antioxidanty bohaté sladké brambory a zelený čaj; brukvovité plody, zelenina bohatá na vápník, jako bok choy (obdoba čínského zelí); na jód bohaté řasy (dobré pro štítnou žlázu); mořské plody bohaté na omega-3; shiitake houby (zdroj železa, draslíku, zinku, mědi a kyseliny listové); a celé sójové potraviny. „Sója, která je pro nás nejlepší, je sója v nezměněném stavu, nikoli ta z falešného masa, říká Millerová a doporučuje rozhodně vyzkoušet sójový koláč z fermentovaných sójových bobů, který chutná po ořechách.

A jaká je zdravá volba při příští návštěvě japonské restaurace? Jistě miso polévka, která obvykle obsahuje mořské řasy a tofu.

  • Nebezpečná zóna: Bílá rýže může způsobit prudký vzestup hladiny cukru v krvi, proto je lepší používat jako přílohu rýži hnědou, která je bohatá na rezistentní škrob, pomáhající spalování tuků.

5. Indická kuchyně

Řekne-li se indické jídlo, většina z nás si vybaví aromatické koření, jako je kurkuma, zázvor, červené chilli a garam masala (směs kmínu, kardamomu, černého pepře, skořice, koriandru aj.). Tato charakteristická koření dokážou daleko víc, než jen ochutit vynikající kari – mohou skutečně chránit před některými druhy rakoviny. Poslední studie navíc dokázaly, že kurkuma a zázvor pomáhají v boji proti Alzheimerově chorobě. Osob, postižených touto nemocí, je v Indii asi čtyřikrát méně než v Americe… možná i proto, že tam lidé běžně jedí 100–200 mg kari každý den. Kurkuma, hlavní složka kari, může mít rovněž protizánětlivé účinky.

Dalšími dobrými složkami indické kuchyně jsou jogurt a čočka, která má významný obsah kyseliny listové a hořčíku, a může pomoci stabilizovat hladinu cukru v krvi. Čočka je často kombinována s indickým kořením, čímž vzniká tzv. dal, typická indická příloha. „Zeleninové kari a dal je vynikající volba v indické restauraci,“ doporučuje Largeman-Rothová.

  • Nebezpečná zóna: Vyhněte se čemukoli smaženému, jako samosas (pečené pusinky), stejně jako těžkému kari vyrobenému ze spousty smetany a másla.

6. Italská kuchyně

Italská tradice stojí na jídle, které nesmí být uspěchané, což je velmi dobré pro trávení. To, co však skutečně dělá tuto kuchyni jedním z deseti vítězů, jsou její hvězdné složky: rajčata, olivový olej, česnek, oregano, petržel nebo bazalka. „Studie ukázaly, že lykopen obsažený v rajčatech může pomoci chránit ženy před rakovinou prsu,“ říká Millerová. Jedním z nejlepších způsobů jsou vařená rajčata: půl šálku rajčatové omáčky obsahuje více než 20 miligramů lykopenu. K tomu navíc česnek a tradiční italské bylinky poskytují vitamíny A a C a olivový olej pomáhá snižovat hladinu cholesterolu, bojovat s onemocněními srdce a spálit břišní tuk. Všimněte si, že jsme na seznamu italských specialit nezmínili roztavený sýr. Ano, je to proto, že ho Italové nepoužívají tak často, jako my, protože většina jejich pokrmů je ozvláštněna spíše chuťově velmi výrazným parmazánem nebo jiným tvrdým sýrem, ale jen v malém množství.

  • Nebezpečná zóna: Amerikanizovaná italská jídla jako dvojitá sýrová pizza nebo mazlavé lasagne jsou doslova nabita tukem a kaloriemi.

7. Španělská kuchyně

Populární je španělská tradice jíst tapas (malé talířky jídla).

Španělé jsou zvyklí jíst tuny čerstvých mořských ryb, zeleniny a olivového oleje – vše jsou naprosto nejlepší potraviny pro to, chcete-li si udržet hmotnost, dobrý zdravotní stav a pohodu. Superzdravými jídly na objednávku jsou studená zeleninová polévka gazpacho (plná rakovinu porážejícího lykopenu a antioxidantů) nebo paella (směs rýže, zeleniny a čerstvých mořských plodů).

  • Nebezpečná zóna: Vyhněte se mastným klobásám a smaženým jídlům, která se mohou objevit v evropských nebo amerických „španělských“ restauracích.

8. Mexická kuchyně

Zapomeňte na mexickou kuchyni s vysokým obsahem tuku a kalorií. Autentická mexická strava může být zdravá pro srdce, a dokonce i podporovat hubnutí. Studie univerzity v Utahu dokázala, že mexická dieta založená na fazolích, polévkách a omáčkách na rajčatové bázi pomáhá snižovat riziko rakoviny prsu u žen.

Pomalu stravitelné složky mexické kuchyně, jako jsou fazole nebo čerstvá mletá kukuřice, mohou poskytnout ochranu před diabetem 2. typu. „U sacharidů s pomalým uvolňováním bylo prokázáno, že snižují hladinu cukru v krvi, a dokonce mohou i zvrátit diabetes,“ říká Millerová.

  • Nebezpečná zóna: Může být velmi snadné přejídat se bohatým queso dipem (hustá sýrová omáčka); proto je mnohem vhodnější dávkovat si jej pouze do malých mističek.

9. Jihoamerická kuchyně

Jižní Amerika má díky dvanácti zemím velmi rozmanitý kulinářský repertoár. Odborníci na zdravou výživu zde oceňují především kombinaci čerstvého ovoce a zeleniny (včetně luštěnin) spolu s vysokým obsahem bílkovin, jako je obilí quinoa. Typické jihoamerické jídlo z rýže a fazolí vytváří perfektní obsah proteinu.

Zatímco některé části Jižní Ameriky jsou známé pro své obrovské steaky, zdravější volbou je ceviche. Ceviche je jídlo obvykle vyrobené z čerstvých syrových ryb naložených v citrusové šťávě, tedy šťávě z citronu nebo limetky, a okořeněné aji (peruánské chilli) nebo chilli papričkou. Na závěr může být dochuceno dalšími pochutinami, jako jsou nakrájená cibulka, sůl a koriandr. Ceviche je obvykle podáváno s přílohami, které doplňují jeho chuť, jako jsou sladké brambory, hlávkový salát, kukuřice, avokádo nebo jitrocel. Tato kombinace se může pochlubit celou řadou zdraví prospěšných složek.

  • Nebezpečná zóna: Brazilské nebo argentinské restaurace často nabízejí smažené pokrmy, jako jsou klobásy, sladké brambory a banány. Pokud se snažíte snížit váhu, raději se jim vyhněte, nebo se rozdělte s příteli.

10. Thajská kuchyně

Může polévka pomoci v boji s rakovinou? Pokud je to thajská oblíbená Tom Yung Gung, odpověď může znít ano. Bylo zjištěno, že krevety, koriandr, citronová tráva, zázvor a další byliny a koření používané v thajské kuchyni a obsažené v této polévce mají vlastnosti 100× účinnější než jiné antioxidanty v inhibici růstu rakovinných nádorů. Vědci z thajské university Kasetsart a japonských vysokých škol Kjóta a Kinki se začali zajímat o tuto polévku díky tomu, že posiluje imunitu. Navíc tak bylo zjištěno, že výskyt rakoviny zažívacího traktu a dalších typů je v Thajsku nižší než v jiných zemích, což může být způsobeno i kořením, které je zde běžně používáno. Zázvor pomáhá při trávení, kurkuma je protizánětlivá, a citronová tráva je již dlouho používána v asijské medicíně k léčbě při nachlazení a pomáhá zmírňovat bolesti břicha.

  • Nebezpečná zóna: Když budete jíst v restauraci, vyhněte se polévce s kokosovým mlékem, protože obsahuje vysoké množství nasycených tuků (a kalorií).
5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 3. 2015 12:51